راهکارهای مبتنی بر بارکد

راهکارهای مبتنی بر بارکد

راهکارهای مبتنی بر بارکد:

بارکد به نمایش تصویری خاصی گفته می‌شود که حاوی اطلاعات مشخصی می باشد. این اطلاعات تنها با استفاده از ابزارهای خاصی خوانده می‌‎شوند. در زبان فارسی آن را با نام رمز میله‌ای، رمزینه و کد میله‌ای نیز می‌شناسند.

بارکد - راهکارهای مبتنی بر بارکد
راهکارهای مبتنی بر بارکد

انواع بارکد

امروزه شکل اولیه بارکد تغییر زیادی کرده و ممکن است به هر شکلی باشد. اسکنر نوری که در دستگاه‌های بارکد خوان تعبیه شده است، اطلاعات مربوط به آن را تشخیص داده و در نرم‌افزارهای خاصی نمایش می‌دهد. استفاده از این تکنولوژی مزیت‌های زیادی دارد. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته استقبال زیادی از آن شده است.

بارکدهای قدیمی به شکل خطوط موازی بودند که در یک ردیف در کنار هم قرار میگرفتند و نمای کلی آن به شکل مستطیل بود. امروزه بارکدها در اشکال مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند.از نظر انواع بارکدها به سه دسته تقسیم می شوند.

  • بارکدهای عدد
  • بارکدهای عددی – حرفی
  • بارکدهای دو بعدی

انواع بارکد عددی

  • بارکد UPC
  • بارکد EAN
  • Industrial 2 of 5
  • Interleaved 2 of 5
  • Standard 2 of 5
  • POSTNET
  • Code 11
  • Codabar

انواع بارکد عددی-حرفی

  • Plessey code
  • Code 39
  • LOGMARS
  • Code 128
  • Code 93

انواع بارکد دوبعدی

  • QR-Code
  • Data Matrix
  • PDF417
  • AZTEC
QR-Code

یکی از پرکاربردترین بارکدهایی که مورد استفاده قرار میگیرد QR-Code می باشد. این بارکد در دسته بارکدهای دو بعدی قرار میگیرد. کیو آر کد مخفف ککلمه Quick Response Code می باشد.

QR-Code در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت Denso که یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت تویوتا است ساخته شد. کیو آر کد قابلیت ذخیره ۲۵۰۹ کاراکتر عددی و ۱۵۲۰ کاراکتر حروفی است . ین نوع بارکد سه سطح تشخیص خطا دارد. شما میتوانید تقریبا در هرجایی و بر هر ممحصولی از کیو آر کد ستفاده کنید.

بارکد 3 400x400 - راهکارهای مبتنی بر بارکد
راهکارهای مبتنی بر بارکد

فروش بر اساس سیستم بارکد:

بارکدها نقش بسزایی در سیستم‌های فروش امروزی دارند. منتقل کردن اطلاعات هر کالایی به روی سیستم از مهم‌ترین نکته در این نوع سیستم‌های فروش است. در صورتی که اطلاعات کالا در کامپیوتر وجود داشته باشد، تکنسین با استفاده از اسکنر نوری آن را شناسایی کرده و فاکتور کالا را چاپ می‌نماید. این نوع سیستم‌ها دقت و سرعت بسیار بالایی داشته و از وقوع هر گونه خطای محاسباتی جلوگیری می‌کنند.

بارکد در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای یک حکم اساسی است. زیرا در این نوع فروشگاه‌ها کنترل بر روی ورودی و خروجی کالاها امری مهم و ضروری است. کالاهای موجود در انبار و قیمت آن‌ها باید به طور مرتب چک شود. این کار اگر توسط انسان‌ها و به صورت دستی انجام شود، علاوه بر وقت‌گیر بودن بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. شما می‌توانید با استفاده از این تکنولوژی کنترل دقیق‌تر و آسان‌تری را بر اجناس خود داشته باشید.

انبارگردانی دقیق:

بارکد با توجه به مزیت‌های زیادی که دارد، انبارگردانی را دقیق‌تر کرده است. این نوع سیستم‌ها سرعت و دقت انبارگردانی را افزایش داده‌اند. سیستم‌های فروش و خرید بر اساس بارکد کارها را آسان‌تر کرده و مناسب‌تر هستند. فروشگاه‌هایی که خرید و فروش خود را با استفاده از سیستم کد میله‌ای انجام می‌دهند، علاوه بر داشتن اطلاعات درباره‌ی موجودی و تعداد اجناس، از محل قرارگیری آن‌ها نیز اطلاع دارند. به عبارت دیگر این نوع سیستم‌ها مشخصات کلی کالا در انبار را در اختیار کارفرما قرار می‌دهند.

بارکد با اعلام زمان مناسب برای سفارش مجدد از به وجود آمدن خلا در فروشگاه جلوگیری می‌کند. این نکته یکی از نقاط قوت استفاده از این نوع سیستم‌های فروش است. هم‌چنین شما با استفاده از آن‌ها قبوض و گزارشات دقیقی از میزان فروش و تعداد اجناس در انبار خواهید داشت. همه این کارها به صورت کامپیوتری و در چند دقیقه انجام می‌شود.

بارکد 1 400x400 - راهکارهای مبتنی بر بارکد
راهکارهای مبتنی بر بارکد

بارکد و تولید اجناس:

بارکد تنها در فروش محصولات کارایی ندارد، بلکه می‌توانید از آن‌ها در خطوط تولید نیز استفاده کنید. معمولا کارخانه‌های صنعتی از این سیستم برای مشخصات تولیدات خود استفاده می‌کنند. با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید مواد مورد نیاز و نوع اجناس تولید شده را کنترل کنید. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان از این سیستم برای ثبت تولیدات و اجناس خود استفاده می‌کنند.

در خطوط تولیدی که مبتنی بر سیستم اتوماسیون صنعتی برنامه ریزی شده اند بارد میتواند در ایجاد یک سیستم با بهره وری بالا کمک بسزایی داشته باشد.

بارکد و تردد افراد:

با استفاده از بارکد می‌توانید تردد افراد را کنترل کنید. این کار امنیت فروشگاه را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد. برای این کار کافی است کارت‌هایی که دارای اطلاعاتی مبتنی بر بارکد هستند را تهیه نمایید. هر فردی با استفاده از این کارت‌ها می‌تواند زمان ورود و خروج خود را ثبت نماید.

ضمنا مجوز ورود و خروج برخی از افراد در مکان‌های خاص با استفاده از این تکنولوژی امکان‌پذیر است. در این صورت شما می‌توانید تجهیزات و محصولات گران قیمت خود را در امنیت کامل حفظ کنید. علاوه بر این از آسیب رسیدن به آن‌ها نیز جلوگیری می‌کنید. زیرا شما از ورود و خروج هر فردی به مکان‌های مختلف اطلاع خواهید داشت و در صورت هر گونه اشتباهی متوجه می‌شوید.

بارکد 2 400x400 - راهکارهای مبتنی بر بارکد
راهکارهای مبتنی بر بارکد

حضور و غیاب دقیق:

بارکد امکان حضور و غیاب پرسنل را برای شما فراهم می‌کند. کارت‌های شناسایی گفته شده در قسمت قبل حضور و غیاب پرسنل را برای شما مشخص می‌کند. ساعت ورود و خروج افراد و و میزان فعالیت آن‌ها به صورت دقیقی برای شما نمایش داده شده و این امر سبب می‌شود که بدون هیچ دردسری میزان حقوق پرسنل خود را مشخص کنید. با توجه به این مورد بسیاری از دردسرهای ناشی از دریافت حقوق از بین می‌رود و شما با خیال آسوده‌تری فروشگاه خود را اداره می‌کنید.

بارکد و سیستم حمل و نقل:

بارکد در سیستم‌های حمل نقل نیز کارایی دارد. مدیران به راحتی کالاهای در حال حرکت یا موجود در انبار خود را چک می‌کنند. لازم به ذکر است که تعداد دقیق این کالاها به طور مرتب چک شده و از ایجاد هر گونه خطا و ابهامی جلوگیری می‌شود. تکنولوژی بارکد با سیستم‌های نوین شبکه‌ای هم‌خوانی دارد. همین امر سبب شده که هزینه‌ها کاهش یابند و خدمات موثرتری به مشتریان داده شود.

با توجه به این موارد استفاده از این تکنولوژی راه حل مناسبی برای بیش‌تر افراد است. البته تکنولوژی بارکد تنها مخصوص فروشگاه‌های بزرگ یا زنجیره‌ای نیست. بسیاری از افراد و تولیدکنندگان که حجم کاری کمی دارند نیز از آن استفاده می‌کنند. زیرا در هر صورت و هر ابعادی این سیستم کار شما را آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

باردکد 4 400x400 - راهکارهای مبتنی بر بارکد
راهکارهای مبتنی بر بارکد

مزایای استفاده از بارکد

  • رساندن اشتباه محاسباتی و خطا به حدود سفر
  • بالا بردن سرعت
  • کاهش هزینه ها
  • امکان پایش دقیق

سخن پایانی

بارکد و استفاده از آن امروزه یک امر ضروری در همه بیزینس ها و شرکت های محسوب می شود. یک بارکد می تواند اطلاعات بسیار مهمی را در خود جای دهد که در بحث مدیریت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۴.۸/۵ - (۲۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *