تجهیزات تابلو برق

تجهیزات تابلو برق

تابلو برق باید شامل چه تجهیزاتی می باشد؟

تابلو برق شامل قطعات مختلفی است. تجهیزات الکتریکی تعبیه شده در تابلو برق‌ها عملکرد خاصی داشته و هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند. به طور کلی هر کدام از تجهیزات تابلو برق با هدف مشخصی نصب می‌شوند و اگر کار خود را به خوبی انجام ندهند، خطرات و مشکلاتی را به همراه خواهند داشت. به همین منظور اجزای تشکیل دهنده تابلو برق‌ها باید به گونه‌ای باشند که اولا کاملا هماهنگ با یکدیگر باشند و ثانیا بدون هیچ گونه نقصی کار کنند. در تجهیزاتی مانند تابلو برق یا تابلو فرمان که با برق صنعتی یا فشار قوی کار می‌کنند کوچک‌ترین نقصی می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. در ادامه با تجهیزات اینگونه ابزارها بیش‌تر آشنا می‌شویم.

تابلو برق فشار قوی 1 400x400 - تجهیزات تابلو برق
طراحی و ساخت تابلو برق‌ فشار قوی

تجهیزات تابلو برق:

تابلو برق دارای دو نوع تجهیزات است:

  • تجهیزات الکتریکی
  • تجهیزات محافظت الکتریکی

تجهیزات الکتریکی:

این دسته از تجهیزات، قطعاتی است که با هدف معینی تعبیه شده است. تجهیزات الکتریکی تقریبا در هر نوع کنترلری وجود دارند جز لوازم اصلی کنترلرها محسوب می‌شوند.

تجهیزات محافظت الکتریکی:

قطعاتی هستند که از تجهیزات الکتریکی در برابر برق فشار قوی محافظت می‌کنند. این تجهیزات در صورت وجود مشکلی سیستم الکتریکی را قطع کرده و با همین روش از سوختن یا خراب شدن قطعات دیگر جلوگیری می‌کند.

 

متداول‌ترین تجهیزات محافظت الکتریکی:

تجهیزات زیر در تابلو برق بیش‌ترین استفاده را دارند.

بی متال‌ها: در صورت وجود اضافه بار ممکن است موتورهای موجود در کنترلرها بسوزند یا خراب شوند. بدون شک با سوختن و از بین رفتن موتورها آسیب‌های جدی‌ای به کنترلر وارد می‌شود. برای جلوگیری از این آسیب‌ها بی متال‌ها را بر روی کنترلر نصب می‌کنند.

کلیدهای حرارتی یا MPCB: اگر دمای کابل‌ها و سیم‌کشی‌های موجود در کنترلر از حد استاندارد بالاتر رود، به سیستمی نیاز داریم تا مدار را قطع کند. در غیر این صورت ممکن است کنترلر جرقه بزند و مشکلات بسیاری را به وجود آورد. برای قطع سیستم مدار در اثر افزایش دما از کلیدهای حرارتی یا MPCB استفاده می‌شود.

فیوزها: اگر جریان از حد مجاز کنترلر بیش‌تر باشد یا اتصال کوتاهی در سیستم مدار به وجود آید، باید مدار به طور کلی قطع شود. برای همین منظور فیوزهایی در سیستم تعبیه می‌شود تا در هنگام عبور جریان تک فاز بیش از حد مدار را قطع کند.

کلید اتوماتیک MCB و MCCB: در مسیر کابل‌های ورودی تغذیه مدار، کابل اتوماتیک یا MCB و MCCB نصب می‌شود. این کابل با عبور با اضافی یا بار غیر مجاز سیستم تغذیه را به طور کلی قطع می‌کند. البته کلیدهای MCCB در مدارهایی که موتوری با توان بیش از ۴۵ کیلو وات دارند، استفاده می‌شود. حتی اگر فقط یکی از موتورها این توان را داشته باشد نیز می‌توان از این کلید استفاده نمود. در این صورت باید یک رله شنت را روی کلید اتوماتیک نصب کنیم و ترمینال‌ها را به PT1 و PT2 اتصال دهیم. با وجود این کار اگر دمای موتور بیش از حد بالا رود، موتور یا سیستم تغذیه قبل از آتش گرفتن قطع خواهد شد. این نوع کلیدها معمولا از ۱۰۰ آمپر به بالا وجود دارند.

تست تابلو برق 400x400 - تجهیزات تابلو برق
تابلو برق

کنتاکتور تابلو برق:

در تابلو برق‌ها تجهیزاتی الکترومکانیکی نیز نصب می‌شود. یکی از این نوع تجهیزات کنتاکتور می‌باشد که با استفاده از بوبین می‌توان جریان فشار قوی ورودی را قطع کرد. در صورتی که تعداد موتورهای سه فاز در سیستم زیاد باشد، باید کنتاکتورهای بیش‌تری را در سیستم نصب کنیم. سایز کنتاکتورها متفاوت است و باید با توجه به توان موتور انتخاب شوند.

کنترل فاز:

در تابلو برق‌ها وجود یک کنترل فاز اجباری است. این قطعه وظیفه قطع سیستم را در حالت‌های زیر بر عهده دارد.

  • جابجایی فاز
  • کم شدن ولتاژ
  • وجود نوسان در برق سه فاز
  • قطع شدن یکی از فازهای برق

در صورتی که هر کدام از این مشکلات در تابلو برق به وجود آید، کنترل فاز اجازه نمی‌دهد که کنترلر روشن شود. برای نصب کردن این قطعه باید از تیغه باز آن استفاده کنید و آن را به یک کنتاکت وصل نمایید. اگر می‌خواهید علت روشن نشدن به اپراتور شرح داده شود، می‌توانید یک بیزر را به این قطعه متصل نمایید.

تابلو برق 06 400x400 - تجهیزات تابلو برق
تابلو برق

قطعات تابلو برق:

تایمر تابلو برق: در مواردی که کنترلر در حالت اتوماتیک است زمان‌بندی امر مهمی است. این کار در تابلو برق با استفاده از تایمر میسر می‌شود.

ترمینال: ترمینال جهت ایجاد ارتباط بین تجهیزات استفاده می‌شود.

شینه مسی و نقره: شینه مسی نیز معمولا در قسمت بالایی کنترلر نصب شده و بار را توزیع می‌کند.

ترانس CT و PT: با استفاده از این ترانس‌ها جریان و ولتاژ کنترل می‌شوند.

پنل پیانویی: این قطعه فلزی بر روی شاسی و چراغ سیگنال قرار گرفته و بر روی آن اطلاعات مربوط به این قطعات ذکر می‌شود.

به طور کلی تابلو برق دارای قطعات متنوعی است. قطعاتی مانند کلیدها، چراغ سیگنال، آلارم‌ها، نمایشگرها‌، کابل‌ها و انواع سیم‌کشی‌ها جز قطعات الکتریکی هستند. در حالی که تجهیزاتی مانند ریل‌ها، داکت‌ها، لیبل‌ها و موارد دیگر قطعاتی هستند که تجهیزات الکتریکی درون آن‌ها قرار می‌گیرند.

سفارش تابلو برق

چنانچه نیاز به تابلو برق دارید م یتوانید قبل از سفارش ساخت از مشاوره رایگان آسیا پی ال سی بهره مند شوید.

۴.۸/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *